Stress

Het woord ‘stress’ wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt: de één zegt voortdurend dat hij of zij gestresst is, de ander ontkent juist stoer: “gestresst….ik?...., nee daar heb ik nooit last van.”
Maar wat is stress nou eigenlijk. Waarom breekt het klamme zweet ons uit of krijgen we hartkloppingen als we op weg naar een examen of belangrijke afspraak in een kilometers lange file terecht komen?
Het is moeilijk om een goede definitie van stress te geven.
Stress was ooit, heel heel lang geleden, toen we nog holbewoners waren, het beschermingsmechanisme dat we van moeder natuur hadden meegekregen om ons te wapenen tegen levensbedreigende situaties. Bijvoorbeeld tegen een beer die je uit het struikgewas op je af ziet komen….. je besefte op zo’n moment dat je moest gaan kiezen uit of ‘ik blijf staan en ga het gevecht met de beer aan’ of wat waarschijnlijk een stuk slimmer is ‘ik zet ’t op een lopen’. Deze zogenaamde ‘vecht-of-vlucht-reactie’ bereidt je lichaam voor op beide acties. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling wordt sneller, je spieren spannen zich aan en je neemt nog tal van andere onprettige lichamelijke veranderingen waar.
Weinig kans om vandaag de dag nog een beer tegen te komen, wel kruisen andere spannende dingen ons pad, niet direct levensbedreigend maar waarbij we nog wel diezelfde intense ‘oer’stressreactie van onze voorouders, in ons lichaam ervaren. Dat zijn situaties in je werk of in je privé-leven waarin je je toch bedreigd voelt, situaties die je op de één of andere manier angstig of boos maken, situaties die zich in je hoofd afspelen en waar je, net als in de file, niet uit kan komen.
Kortom: je hebt stress!

Toch is niet alle stress slecht voor ons. Het leven zou bovendien zonder stress misschien ook wel wat saai worden. Stress kan ons ook positieve kracht geven. Sommige mensen voelen zich op hun best als ze al die adrenaline door hun lijf voelen gieren. Ze gaan beter presteren als ze onder druk staan en deadlines moeten halen, een presentatie moeten geven of een belangrijke wedstrijd moeten spelen. Maar voor al die mensen die onder stress gebukt gaan zou het best wel eens een onsje minder spanning mogen zijn!!

 

 

Stress- hantering

Voel je je gestresst of depressief dan haal je bij de dokter een pilletje. Lekker snel en het wordt meestal nog vergoed ook. Of je gaat hardlopen. Krant en tijdschrift staan tegenwoordig vol met hardloop-recepten door deskundigen tegen depressie of stress. Maar passen deze twee oplossingen eigenlijk wel bij jou? Of zijn het alleen tijdelijke symptoombestrijders en kan je maar beter met iemand, met een stress-counselor, over je problemen gaan praten?

 

Hardlopen

Hardlopen en bewegen is niet alleen goed tegen overgewicht maar zeker ook tegen stress-of depressieve klachten. Als je sport maakt je lichaam namelijk zelf het “feel good” stofje endorfine aan, dat een prettig gevoel van ontspanning bij je teweeg brengt.

Bij het geven van dit advies wordt er echter maar al te vaak van uitgegaan dat hardlopen voor iedereen fysiek is weggelegd.

Maar wat als je last hebt van pijnlijke enkels of knieën, last hebt van pijnlijke gewrichten of van andere lichamelijke ongemakken?

Behalve dit fysieke onvermogen om te sporten kan er echter nog een andere reden zijn waarom de opdracht om te gaan bewegen je niet als muziek in de oren kan klinken.

Als je je toch al gedeprimeerd voelt of als je toch al iemand bent die moeite heeft om uit zijn luie stoel omhoog te komen, dan kan alleen de gedachte al om een paar keer per week een halfuurtje rond te moeten hollen of op de sportschool aan gewichten te moeten gaan hangen, stress opwekken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, bovendien zal je hoogst waarschijnlijk al gauw afhaken.

Ga daarom op zoek naar iets om te bewegen waar jij je prettig bij voelt en iets wat bij jou past.

Bij stress helpen bijvoorbeeld ook ontspannings–en yogaoefeningen heel goed! 

 

Psychopillen

Psychopillen tegen depressiviteits-en stressklachten zijn er in alle soorten en maten.

Tegen kleine ongemakken van stress en angsten wordt er vaak het snelwerkende Oxazepam als rustgever voorgeschreven en tegen de grotere angsten en depressies wordt er steeds vaker naar Prozac’s populaire opvolger –Seroxat (werkzame stof: Paroxetine)- gegrepen. Dit antidepressivum beïnvloedt de serotoninehuishouding in de hersenen, maar werkt niet meteen. Wat je meestal wel al vrij snel merkt zijn allemaal nare bijverschijnselen.

Enne…. ook niet onbelangrijk: het kost vaak erg veel moeite om weer van deze psychofarmaca af te komen.

Mocht jouw voorkeur toch nog uit blijven gaan naar het slikken van pillen dan is het zeker een overweging waard om eerst eens plantaardige geneesmiddelen, zoals St. Janskruid tegen neerslachtigheid en Valeriaan tegen gespannenheid, te proberen.

 

Stress-hantering door praten

Zowel pillen als bewegen zijn slechts symptoombestrijders.

Ze laten je wellicht een stukje prettiger voelen maar de werkelijke oorzaak van je probleem los je er echt niet 1-2-3 mee op.

Ga daarom op zoek naar iemand met wie je over je problemen kan praten, naar iemand die je helpt je gedachten weer op een rijtje te zetten, naar iemand die je helpt beter met stress om te gaan.

Naar iemand die jou helpt jouw stress beter hanteerbaar te maken.

Een stress-counselor is daar bij uitstek geschikt voor!

 

± zie voor tekenen die op een stress-situatie kunnen wijzen:

    wanneer naar een counselor